.. päästä lenkille. Ei siis sillä,
että pimeänä ja liki lumettomana joulukuisena iltana harmittaisi
lähteä lenkille, vaan että aina, kun fillariin joutuu tekemään
jotain huolto-/korjaustoimenpiteitä juuri ennen lenkkiä tuntuu
kaikki mahdolliset asiat vastustavan. Ja eilinen ei ollut
ainutkertainen, vaan kuvio tuntuu toistuneen aikaisemminkin.
Eilen oli taas keli pakkasella, joten
mieli teki maastopyöräilemään. Epiksessä olikin jo edellisten
lumilenkkien jäljiltä nastat edessä, mutta koska suojasäät
olivat tehneet poluista peilijäisiä, oli syytä laittaa nastarengas
myös taakse. Eihän siinä mitään, pikkuhomma, kun se menee
putkeen. Ei kerran ollut edes mitään tubelessviritystä.
Varastosta ensin hakemaan fillarista
takavanne ja nastarengas. Työhuoneeseen yläkertaan vaihtamaan
rengasta. Hip hei, vanteesta oli pinna poikki. Yritin taivuttaa
pinnaa pois, mutta jarrulevy oli irroitettava pinnan poissaamiseksi.
Ensiajatuksena oli hakea korvaava vanne varastosta, kun 26”
renkaisia fillareita ei ole meillä enää ajossa niin montaa. Olihan
siellä Crossmaxit, mutta niillä oli tubelesit litkuilla. No way
alkaisin sotkea sen kanssa, jarrulevykin pitäisi vaihtaa, kun
Epiksessä on takana vain 140 mm levy, kun 160 mm on totutusti
xc-fillareiden normi. Kaipa se vanha vanne kestäisi yhden lenkin
ilman yhtä pinnaa.
Ilmat pois renkaasta ja rengas pois
vanteelta. No, muistikuvista huolimatta Spessun Fast Track istuikin
tiukasti vanteella, eikä irronnut sormin. En jaksanut lähteä
hakemaan kunnollisia rengasrautoja alakerrasta, minne ne olivat
jääneet edellisen renkaanvaihdon yhteydessä. Käytin katkennutta
rengasrautaa → sisärenkaasta kuului suhaus, kun sain tilsattua
siihen reiän. Seuraavaksi hain rengasraudat ja otin renkaan
vanteelta.
Seuraavaksi pitäisi siis paikata
sisuskumi. Missä paikat? Työhuoneessa vallitsee kaaos sanan
varsinaisessa merkityksessä, kun J purki ensin Ninerin ja kasasi
Commencalin käyttäen osia Giantista.. Paikkarasia löytyi, mutta
paikkarasian vulkanointiaine oli haihtunut (?) taivaan tuuliin.
Muistelin meiltä löytyneen pikapaikkojakin.. no ei löytynyt enää
sieltä, missä ne viimeksi olin havainnut. Olisikohan meillä ehjää
26” sisuskumia jossain? Löytäminen olikin taas helpommin sanottu
kuin tehty. Löytyi kuitenkin. Tässä vaiheessa alkoi jo kuskinkin
pinna olla palamispisteessä. Rengas meni onneksi vanteelle ilman
suurempaa draamaa ja viimein oli pyörä lenkkikunnossa. Vielä
valot kypärään ja ulos!
Olikin mukavaa rällätä pitkin poikin
pakkasen kovettamia polkuja. Suurin osa poluista ja
lenkkeilyreiteistä oli peilijäällä ja vähän aikaa meni, ennen
kuin pystyi rentoutumaan ja luottamaan nastojen pitoon – vain
muutamassa jyrkimmässä kinkamassa takarengas löi sen verran
joutavaa, että piti jalkautua. Tosin tilanne ei siitä juuri
parantunut vaan melkoista tasapainoilua oli jalkamiehenä. Pitäisi
ehkä harkita muutaman nastan asentamista talvikenkiin, niin ei
leviäisi niille sijoilleen kun jalan laskee näillä
pääkallokeleiillä maahan. Ehkä uudet talvipyöräilykengätkin
voisi laittaa hankintalistalle..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti