Olihan se jotenkin arvattavissakin, että kun reissusta
palaa, niin on yhtä sun toista tekemistä odottamassa – reissu kun oli myös
ajoitettu viimeiseen vapaaseen rakoon ennen joulua. Palattuani
Arabiemiraateista ensimmäisen viikon täytti opetushommat, spinningit (7,5 h
viikkoon, joista neljä omaa tuntia ja 3,5 tuntia maratonia Cykellistan
pyöräilijöiden kanssa) ja kodinhoidolliset toimenpiteet. Toisen viikon
ensimmäinen puolikas vierähti opettaessa, opiskellessa, spinninkiä ajaessa,
Subcontractor-messuilla pyörähtäessä ja vielä jatko-opiskelijoiden
edunvalvonta-asioita aloitellessa. Suo siis on syvenemään päin kohti
vuodenvaihdetta, kun pitäisi ensimmäinen tutkimusprojekti tutkia loppuun ja
raportoida, opiskella 10 pisteen kurssi ja opettaa 12 tuntia viikossa. Sen
lisäksi on tulossa henkilöstökonferenssia, muutama pienempi seminaari ja
työasioissa vieraita Suomesta – ja vielä pitäisi ehtiä reenaamaankin välissä,
kun Annapurna100 (70 mulle) lähestyy. Vaan eipä se mitään, mieluisia asioita,
niin eiköhän tästä selvitä – lentoliput etelään odottavat 17.12., joten
pelastus on näkyvissä vaikka tietysti työhommia jatkan sitten etänä.
Toisen viikon pidennetty viikonloppu meni Oulun reissussa,
isänpäivää viettämässä ja vielä oli yksi pyörä, tellut ja muuta tarpeelliseksi
nähtyä rekvisiittaa mummolassa ja kun reissulle alunperin ajateltu ajankohta
loppukuussa alkoi täyttyä kaikesta muusta, joten aikaistin lähtöä ja
keskiviikkoiltana spinningin jälkeen Volvon nokka kääntyi kohti pohjoista
tarkoituksena selvitä Tukholman ohi rauhallisempaan aikaan, nukkua sitten vähän
pimeää ja kylmintä aikaa vähemmäksi (tietysti säätietoja mukaillen reissuun
kesärenkailla) ja jatkaa sitten maita pitkin Ouluun asti. Alkupuoli
suunnitelmasta toimi moitteetta ja Gävlessä kääriydyin hyvillä mielin Joutsenen
Rukan (-32 °C)
makuupussin mutkaan matkailuautoksikin taipuvassa Volvossa. Aamun kähmässä
taittamaan sitten viimeistä vajaata tuhatta kilometriä. Muuten meni
suunnitelmien mukaan, mutta Ruotsin kauniilla rannikolla oli ratkaisevat kolme
astetta säätietoja kylmempää ja auton mittari näytti lukemia nollan molemmin
puolin. No, suolaa oli kylvetty riittävästi koko matkalle, eikä liukkaudesta
ollut merkkejä kuin huoltoaseman pihassa. Niinpä selvisin ilman
sydämentykytyksiä Haaparantaan, jossa lämmin ilma (+5) tuli minua vastaan ja
loppumatka Ouluun olikin taas aivan sulaa. Onpahan nyt sitten nähty tuo reissu,
on siinä 1450 kilometrissä ajamista. Paluu tässä sujuu mukavasti auto pakattuna
puna-valkoiseen lauttaan ja päivä töitä tehden, illaksi vielä omaan petiin.
Niinpä sitä vain taas muistaa, miksi se koti-ikävä riepoo
aina välillä. Kurjaltahan se tuntui lähteä vaikka mukavia juttuja on taas
lahden toisella puolella tiedossa. Millähän ilveellä sitä sitten yhdistelisi
nämä itselle tärkeät jutut tulevaisuudessa, että sais olla lähellä rakkaita
ihmisiä, kotoisia seutuja, harrastusmahdollisuuksia ja tehdä vielä
mielenkiintoista ja haastavaa työtä. Senpä näkee sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti